Legyen szó videókról, képekről vagy szövegekről a marketingben is nagy szerepe van az AI-nak, de fontos, hogy odafigyeljünk, mit is generálunk. A generatív mesterséges intelligencia esetében nem csak a társadalmi és tudományos dilemmákkal kell szembe néznünk, ugyanis könnyen etikai problémákba ütközhetünk, ha óvatlanabbul használjuk ezeket a rendszereket.
Íme hat etikai kérdés, amik a marketingre is hatással vannak:
Könnyen előfordulhat, hogy az AI rendszerek az emberekhez hasonlóan elfogultak egyes témákkal kapcsolatban. Miért? Bármely AI csak annyira lehet elfogulatlan, amennyire az adatszett, amin tanult, és a fejlesztők, akik a tanulását felügyelik, ezt lehetővé teszik. A pszichológusok az emberekben több, mint 180 féle kognitív torzítást azonosítottak már, a saját elfogultságainkat pedig általában nem is realizáljuk, így fejlesztőként szinte lehetetlen ezeket nem „átadni” az AI-nak. Az adatbázisaink pedig szintén olyan historikus adatokon alapulnak, amik gyakran nem reprezentálják megfelelően a teljes populációt. Így fordulthatott például elő, hogy Facebook álláshirdetéseknél az ápolói és titkárnői állásokat döntő többségben nőknek, míg gondnoki vagy taxis állásokat többnyire (kisebbségi) férfiaknak mutatott csak meg, vagy hogy az Amazon AI projektje munkaerő felvételkor – azt elmúlt 10 év tréning adatai alapján, ahol a tech szektorban általában túlerőben vannak a férfiak és az Amazon saját dolgozóinak 60%-a is férfi volt – diszkriminációt mutatott a női jelentkezőkkel szemben. Amíg mi csak felhasználói vagyunk ezeknek az AI rendszereknek, nehéz bármit is tennünk ezek ellen a problémák ellen. De fontos ezt fejben tartanunk és az általunk használt rendszerek fejlesztőitől elvárnunk, hogy megpróbálják minimalizálni ezeket a torzításokat.
A McKinsey & Company becslései szerint a mesterséges intelligenciával működő robotok és intelligens ügynökök a leggyorsabb szcenárió szerint már 2030-ra kiválthatják az emberi munkaerő akár 30%-át, 400-800 millió munkahelyet. Az AI sok új álláslehetőséget is jelenthet, de így 75-375 millió embert kényszerülhet arra, hogy teljesen átképezze magát egy másik szakmára, ha nem akar munkanélkülivé válni 5-10 éven belül. Egy CNBC kutatás szerint az amerikai állampolgárok kis része (27%-a) is érzi úgy, hogy az AI a következő 5 évben elveszi a munkáját – de ez az arány a 18-24 évesek körében már 37%, a fiatalabbak tehát jobban aggódnak.
A munkahelyek pedig nem feltétlenül azonos mértékben veszélyezteti az AI, az eleve alacsonyabb jövedelmet biztosító munkák historikusan jobban ki vannak téve az automatizációnak is. Egy tanulmány szerint a gépesítés 1980 óta már 50-70%-kal csökkentette a rutinfeladatokra szakosodott amerikai munkavállalók bérét.
A mesterséges intelligenciával működő analitikai rendszerek betekintést nyújtanak az emberi viselkedésbe, ezeket a rendszereket viszont ennek az emberi viselkedésnek a manipulálására is fel lehet használni, ami rengeteg etikai kérdést von maga után. Sokan emlékszünk a Facebook-Cambridge Analytica botrányra, ahol a brit tanácsadócég becslések szerint 87 millió amerikai felhasználó személyes adatait gyűjtötte össze (köztük nem csak az appot használóként, hanem az összes Facebook ismerősükét is) és adta el politikai szervezeteknek, akik a kapott információk alapján rendkívül hatékonyan, mikrotargetálva futtathatták a hirdetéseiket. Az adtavédelemi elvek megsértése miatt, amiért harmadik félnek engedett személyes adatokhoz hozzáférést, az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) 5 milliárd dollárral bűntette a Facebookot.
A generatív mesterséges intelligenciának köszönhetően könnyedén generálhatunk különböző képeket, valamint videókat is, amik amellett, hogy rendkívül hasznosak lehetnek a marketingünkben, könnyen átléphetnek egy vonalat és veszélyessé is válhatnak. A deepfake megjelenésével bárkinek a szájába adhatunk olyan mondatokat vagy kifejezéseket, amik botrány okozhatnak – ez főképp a politikusok vagy médiaszemélyiségek számára jelenthet nagy kockázatot. De a deepfake videók 96%-a pornográf tartalmú (ezen belül pedig 99% egy női celeb arcának rámontírozása egy felnőtt filmes színésznőre), ami szintén sok etikai kérdést von maga után.
A korai deepfake-eket még könnyű volt kiszúrni, de a technológia fejlődésével egyre hihetőbbek ezek a videók is. Ezeknek, valamint más szintetikus médiumok és álhírek az alattomos hatása pedig az, hogy egy olyan zéró bizalmú társadalmat hoznak létre, ahol az emberek nem tudják megkülönböztetni, vagy már nem vesződnek azzal, hogy megkülönböztessék az igazságot a valótlantól. Ha pedig a meginog a bizalom, könnyebb kétségeket ébreszteni konkrét eseményekkel kapcsolatban is.
A generatív mesterséges intelligencia esetében a legtöbbször érdemes leellenőrizni a kapott válaszokat, ugyanis könnyen belefuthatunk olyan információkba, amik nem teljesen fedik a valóságot. A ChatGPT-hez hasonló nyelvi modellek például bérmennyire is meggyőzőek tudnak lenni, mivel „előre tanulnak” egy múltbeli adatszett alapján, nem képesek alkalmazkodni az új információkhoz, és így pontatlan válaszokat nyújthatnak számunkra. A Stanford University Artificial Intelligence Index Report 2022-ban az egyetem TruthfulQA elnevezésű bechmarkja, ami az igazságnak megfelelő és informatív válaszokat pontozta (ahol pl. a „nem tudom” lehet egy igaz válasz, de nem informatív), a vizsgált generatív AI modellek mindössze az esetek 25%-ban adtak ilyen, megfelelő válaszokat.
Kaphatnak-e szerzői jogi védelmet a mesterséges intelligenciával generált tartalmak és vajon kinek a tulajdonát alkotják ezek a képek, videók vagy akár hangfájlok? Az AI rendszerek számos jogi kérdést vonnak maguk után, arról nem is beszélve, hogy láthatunk már olyan pereket, amikben a mesterséges intelligenciát (vagy annak megalkotóit) vádolják más szerzői joga alatt álló mű felhasználása miatti sérelemmel. Így érdemes folyamatosan figyelemmel kísérni a változásokat ezen a területen, ugyanis napról napra egyre több országban hoznak erre vonatkozó szabályokat és korlátozásokat.
Ma már egyre többször találkozhatunk olyan kezdeményezésekkel, amiknek célja, hogy a mesterséges intelligencia negatív hatásait minimalizálják. A transzparenciától kezdve a megmagyarázhatóságon át egészen az összehangolásig sok mindennel befolyásolhatjuk a generatív AI negatív hatásait, így könnyebben leküzdhetjük a felmerülő dilemmákat.
Kíváncsi vagy milyen jogi viták alakultak még ki a generatív mesterséges intelligenciával kapcsolatban? Sorozatunk következő részéből kiderül!
További források:
https://research.aimultiple.com/ai-ethics/
https://research.aimultiple.com/generative-ai-ethics/
https://research.aimultiple.com/ai-bias/
Ez a weboldal sütik segítségével javítja az Ön élményét, miközben Ön a weblapon navigál. Ezek közül a sütik közül a szükséges kategóriába sorolt sütik az Ön böngészőjében tárolódnak, mivel nélkülözhetetlenek a weboldal alapvető funkcióinak működéséhez...
Ez a weboldal sütik segítségével javítja az Ön élményét, miközben Ön a weblapon navigál. Ezek közül a sütik közül a szükséges kategóriába sorolt sütik az Ön böngészőjében tárolódnak, mivel nélkülözhetetlenek a weboldal alapvető funkcióinak működéséhez. Ezenkívül harmadik féltől származó sütiket is használunk, amelyek segítenek nekünk elemezni és megérteni, hogyan használja ezt a weboldalt. Ezeket a sütiket csak az Ön hozzájárulásával tárolja az Ön böngészőjében. Önnek lehetősége van ezeknek a sütiknek a letiltására is. Ezeknek a sütiknek a letiltása azonban hatással lehet a böngészési élményre.
>> Sütikezelési Szabályzatunkat ezen a linken érheti el
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
>> You can access our cookie policy at this link
A szükséges sütik nélkülözhetetlenek a webhely megfelelő működéséhez. Ez a kategória csak azokat a sütiket tartalmazza, amelyek biztosítják a weboldal alapvető funkcióit és biztonsági jellemzőit. Ezek a sütik nem tárolnak semmilyen személyes információt.
Süti / Cookie | Időtartam / Duration | Leírás / Description |
---|---|---|
_ga_Q8D89SHQ21 | 2 év / 2 years | Ezt a sütit a Google Analytics telepítette. |
_ga | 2 év / 2 years | A Google Analytics által telepített _ga cookie kiszámítja a látogatói, munkamenet- és kampányadatokat, valamint nyomon követi a webhelyhasználatot a webhely analitikai jelentéséhez. A süti névtelenül tárolja az információkat, és véletlenszerűen generált számot rendel hozzá az egyedi látogatók felismeréséhez. |
_gid | 1 nap / 1 day | A Google Analytics által telepített _gid cookie információkat tárol arról, hogy a látogatók hogyan használják a webhelyet, miközben analitikai jelentést is készít a webhely teljesítményéről. Az összegyűjtött adatok egy része magában foglalja a látogatók számát, azok forrását és az általuk névtelenül felkeresett oldalakat. |
_gat_gtag_UA_10895955_26 | 1 perc / 1 minute | A Google a felhasználók megkülönböztetésére állította be. |
_hjFirstSeen | 30 perc / 30 minutes | A Hotjar beállítja ezt a cookie-t, hogy azonosítsa az új felhasználó első munkamenetét. Igaz/hamis értéket tárol, jelezve, hogy Hotjar először látta-e ezt a felhasználót. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 perc / 2 minutes | A Hotjar beállítja ezt a cookie-t, hogy megtudja, hogy egy felhasználó benne van-e a webhely napi munkamenet-korlátja által meghatározott adatmintában. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 perc / 2 minutes | A Hotjar beállítja ezt a cookie-t, hogy megtudja, hogy egy felhasználó szerepel-e a webhely oldalmegtekintési korlátja által meghatározott adatmintavételben. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 perc / 30 minutes | A Hotjar beállítja ezt a cookie-t a felhasználó első oldalmegtekintési munkamenetének észlelésére. Ez a cookie által beállított igaz/hamis jelző. |
_hjSessionUser_3056214 | 1 év / 1 year | A Hotjar beállítja ezt a sütit. |
_hjSession_3056214 | 30 perc / 30 minutes | A Hotjar beállítja ezt a sütit. |
Süti / Cookie | Időtartam / Duration | Leírás / Description |
---|---|---|
_fbp | 3 hónap / 3 months | Ezt a cookie-t a Facebook úgy állította be, hogy a webhely meglátogatása után hirdetéseket jelenítsen meg a Facebookon vagy a Facebook-hirdetések által működtetett digitális platformon. |
fr | 3 hónap / 3 months | A Facebook úgy állítja be ezt a cookie-t, hogy releváns hirdetéseket jelenítsen meg a felhasználók számára azáltal, hogy nyomon követi a felhasználói viselkedést az interneten, olyan webhelyeken, amelyek Facebook pixel vagy Facebook közösségi beépülő modullal rendelkeznek. |
UserMatchHistory | 1 hónap / 1 month | A LinkedIn beállítja ezt a cookie-t a LinkedIn hirdetésazonosítók szinkronizálásához. |
lang | munkamenet / session | A LinkedIn úgy állítja be ezt a sütit, hogy emlékezzen a felhasználó nyelvi beállítására. |
bcookie | 1 év / 1 year | A LinkedIn beállítja ezt a cookie-t a LinkedIn megosztási gombjaiból és hirdetési címkéiből, hogy felismerje a böngészőazonosítót. |
lidc | 1 nap / 1 day | A LinkedIn beállítja a lidc cookie-t, hogy megkönnyítse az adatközpont kiválasztását. |
bscookie | 1 nap / 1 day | A LinkedIn beállítja ezt a cookie-t a webhelyen végrehajtott műveletek tárolására. |
AnalyticsSyncHistory | 1 hónap/ 1 month | A LinkedIn beállítja ezt a cookie-t. |
li_gc | 6 hónap / 6 months | A LinkedIn beállítja ezt a cookie-t. |