A különböző képgeneráló eszközök, mint a Stable Diffusion vagy a Dall-E, gyorsan alakulnak a személyes önkifejezés szórakoztató, kreatív eszközeiből azokká a platformokká, amelyekre a jövő gazdasága épül. Ha az új ruhakollekciódhoz nem akarsz stúdiót, fotóst és modelleket bérelni, már most is elérhető olyan megoldás, amivel ruhamodelleket generálhatsz a reklámaidhoz. Közben az Adobe lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy közvetlenül a Photoshopon belül hozzanak létre és szerkesszenek mesterséges intelligenciával generált képeket, a 125 millió aktív felhasználóval rendelkező, diákok, nonprofitok és marketingesek körében is népszerű Canván pedig 114 millió képet hoztak már létre a Stable Diffusion segítségével kínált új képgenerálási funkcióval.
És ez még csak a kezdet lehet. A Gartner szerint 2025-re a nagyvállalatok a marketingtartalmak 30%-át a Stable Diffusionhoz hasonló generatív AI-eszközökkel fogják előállítani, 2030-ra pedig szövegből videóvá alakított promptok segítségével blockbuster filmek is készülhetnek a mesterséges intelligencia használatával.
Az AI által kínált kényelem és potenciális gazdasági előnyök tagadhatatlanok, de ahogy ezek az eszközök terjednek, az általuk tükrözött előítéletek is erősödhetnek.
A Bloomberg a Stable Diffusion segítségével 2022 decembere és 2023 februárja között több mint 5000 képet generált. A szöveg-kép (text-to-image) modellt arra kérték az újságírók, hogy készítsen portrét 14 különböző munkakörben dolgozókról, valamint három, a bűnözéssel kapcsolatos kategória (rab, drogdíler és terrorista) megtestesítőiről. Ezen belül 300-300 képet kértek 7 olyan munkakörről, amelyet jellemzően jól fizetőnek tartanak az Egyesült Államokban, és ugyanennyit 7 olyanról, amelyet rosszul fizetőnek. (A Stable Diffusiont azért választották, mert az alapjául szolgáló modell ingyenes és transzparens, ellentétben a Midjourneyvel, a Dall-E-vel és más versenytársakkal.)
Mi volt az eredmény? A képgeneráló a faji és nemi sztereotípiákat a végletekig fokozza – a valóságnál messze egyenlőtlenlenebb képet festve.
Abszolút érdemes átkattintani az eredeti cikkre a részletes eredményekért és az átlagolt, „tipikus” portréért, de néhány adat:
Minden mesterséges intelligenciamodellnek vannak eredendő torzításai, amelyek a tanuláshoz használt adatszettből adódnak. A folyamat minden elemében, ahol az ember elfogult lehet, az AI is elfogult lehet. A különbség az, hogy a technológia legitimálja az elfogultságot azzal, hogy objektívebbnek tűnik, holott ez egyáltalán nem így van.
Az iparági kutatók már évek óta kongatják a vészharangot a fejlett mesterséges intelligenciamodellekbe beépülő elfogultság veszélye miatt, és most az uniós jogalkotók olyan védintézkedésekre vonatkozó javaslatokat fontolgatnak, amelyek segítségével kezelhetők ezek a problémák. Amíg viszont nem zárkózik fel a szakma és/vagy a jogalkotás, a generatív AI nemcsak torzítja a valóságot azáltal, hogy elavult és káros sztereotípiákat erősít, hanem állandósítja az egyenlőtlenséget.
Hatása túlmutat a vizuális megjelenítésen; befolyásolja a döntéseket, a narratívákat és a társadalmi megítélést is. Például az igazságszolgáltatási rendszer tovább torzulhat, ha a gyanúsítottakról készült, mesterséges intelligencia által generált fantomrajzok ezeken az elfogultságokon alapulnak. De a pályaválasztást is könnyen befolyásolja, hogy mennyire látja vagy nem látja magát reprezentálva egy adott szakmában egy gyerek. Amikor a közeljövőben az AI által generált tartalom akár 90%-át is kiteheti az összes online elérhető tartalomnak, ezek a torzítások alapjaiban befolyásolhatják a következő generációt is.
Végül pedig ahogy a mesterséges intelligenciamodellek fejlettebbé válnak, az általuk létrehozott képeket egyre nehezebb megkülönböztetni a valódi fényképektől. Ha ezek a faji és nemi sztereotípiákat felerősítő képek visszakerülnek az adatszettbe, amin a jövőbeli modellek tanulnak, a következő generációs képgeneráló AI modelljei még elfogultabbá válhatnak.
A Stable Diffusion a nyers adatokat a LAION-5B-ből, a világ legnagyobb szabadon hozzáférhető online kép- és szöveghalmazából nyeri, ami több mint 5 milliárd képet és képfeliratot tartalmaz. A képek linkjeit programozottan gyűjtötték össze számtalan weboldalról, emberi kurátori munka nélkül – bár valamelyest tisztították, kiszűrték például a pornográf tartalmakat.
Az adatszettet szolgáltató fél a felelős? Aki a modellt tanítja? Aki alkot vele? Nincs egyértelmű válasz.
Vannak azért törekvések a mesterséges intelligencia rendszerekben jelenlévő torzítások ellensúlyozására. A cikkben megszólaltatott képviselő állítása alapján a Canva például dolgozik az AI-modellek “elfogulatlan” változatain annak érdekében, hogy a technológia igazságos és reprezentatív legyen. A Stable Diffusiont megalkotó londoni székhelyű startup, a StabilityAI szóvivője pedig abban bízik, hogy ha a modelljeinket nyíltan hozzáférhetővé (open source) teszik, a közösség együttműködhet majd az elfogultság-értékelési technikák javításában.
Forrás: Generative AI Takes Stereotypes and Bias From Bad to Worse (bloomberg.com)
Ez a weboldal sütik segítségével javítja az Ön élményét, miközben Ön a weblapon navigál. Ezek közül a sütik közül a szükséges kategóriába sorolt sütik az Ön böngészőjében tárolódnak, mivel nélkülözhetetlenek a weboldal alapvető funkcióinak működéséhez...
Ez a weboldal sütik segítségével javítja az Ön élményét, miközben Ön a weblapon navigál. Ezek közül a sütik közül a szükséges kategóriába sorolt sütik az Ön böngészőjében tárolódnak, mivel nélkülözhetetlenek a weboldal alapvető funkcióinak működéséhez. Ezenkívül harmadik féltől származó sütiket is használunk, amelyek segítenek nekünk elemezni és megérteni, hogyan használja ezt a weboldalt. Ezeket a sütiket csak az Ön hozzájárulásával tárolja az Ön böngészőjében. Önnek lehetősége van ezeknek a sütiknek a letiltására is. Ezeknek a sütiknek a letiltása azonban hatással lehet a böngészési élményre.
>> Sütikezelési Szabályzatunkat ezen a linken érheti el
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
>> You can access our cookie policy at this link
A szükséges sütik nélkülözhetetlenek a webhely megfelelő működéséhez. Ez a kategória csak azokat a sütiket tartalmazza, amelyek biztosítják a weboldal alapvető funkcióit és biztonsági jellemzőit. Ezek a sütik nem tárolnak semmilyen személyes információt.
Süti / Cookie | Időtartam / Duration | Leírás / Description |
---|---|---|
_ga_Q8D89SHQ21 | 2 év / 2 years | Ezt a sütit a Google Analytics telepítette. |
_ga | 2 év / 2 years | A Google Analytics által telepített _ga cookie kiszámítja a látogatói, munkamenet- és kampányadatokat, valamint nyomon követi a webhelyhasználatot a webhely analitikai jelentéséhez. A süti névtelenül tárolja az információkat, és véletlenszerűen generált számot rendel hozzá az egyedi látogatók felismeréséhez. |
_gid | 1 nap / 1 day | A Google Analytics által telepített _gid cookie információkat tárol arról, hogy a látogatók hogyan használják a webhelyet, miközben analitikai jelentést is készít a webhely teljesítményéről. Az összegyűjtött adatok egy része magában foglalja a látogatók számát, azok forrását és az általuk névtelenül felkeresett oldalakat. |
_gat_gtag_UA_10895955_26 | 1 perc / 1 minute | A Google a felhasználók megkülönböztetésére állította be. |
_hjFirstSeen | 30 perc / 30 minutes | A Hotjar beállítja ezt a cookie-t, hogy azonosítsa az új felhasználó első munkamenetét. Igaz/hamis értéket tárol, jelezve, hogy Hotjar először látta-e ezt a felhasználót. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 perc / 2 minutes | A Hotjar beállítja ezt a cookie-t, hogy megtudja, hogy egy felhasználó benne van-e a webhely napi munkamenet-korlátja által meghatározott adatmintában. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 perc / 2 minutes | A Hotjar beállítja ezt a cookie-t, hogy megtudja, hogy egy felhasználó szerepel-e a webhely oldalmegtekintési korlátja által meghatározott adatmintavételben. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 perc / 30 minutes | A Hotjar beállítja ezt a cookie-t a felhasználó első oldalmegtekintési munkamenetének észlelésére. Ez a cookie által beállított igaz/hamis jelző. |
_hjSessionUser_3056214 | 1 év / 1 year | A Hotjar beállítja ezt a sütit. |
_hjSession_3056214 | 30 perc / 30 minutes | A Hotjar beállítja ezt a sütit. |
Süti / Cookie | Időtartam / Duration | Leírás / Description |
---|---|---|
_fbp | 3 hónap / 3 months | Ezt a cookie-t a Facebook úgy állította be, hogy a webhely meglátogatása után hirdetéseket jelenítsen meg a Facebookon vagy a Facebook-hirdetések által működtetett digitális platformon. |
fr | 3 hónap / 3 months | A Facebook úgy állítja be ezt a cookie-t, hogy releváns hirdetéseket jelenítsen meg a felhasználók számára azáltal, hogy nyomon követi a felhasználói viselkedést az interneten, olyan webhelyeken, amelyek Facebook pixel vagy Facebook közösségi beépülő modullal rendelkeznek. |
UserMatchHistory | 1 hónap / 1 month | A LinkedIn beállítja ezt a cookie-t a LinkedIn hirdetésazonosítók szinkronizálásához. |
lang | munkamenet / session | A LinkedIn úgy állítja be ezt a sütit, hogy emlékezzen a felhasználó nyelvi beállítására. |
bcookie | 1 év / 1 year | A LinkedIn beállítja ezt a cookie-t a LinkedIn megosztási gombjaiból és hirdetési címkéiből, hogy felismerje a böngészőazonosítót. |
lidc | 1 nap / 1 day | A LinkedIn beállítja a lidc cookie-t, hogy megkönnyítse az adatközpont kiválasztását. |
bscookie | 1 nap / 1 day | A LinkedIn beállítja ezt a cookie-t a webhelyen végrehajtott műveletek tárolására. |
AnalyticsSyncHistory | 1 hónap/ 1 month | A LinkedIn beállítja ezt a cookie-t. |
li_gc | 6 hónap / 6 months | A LinkedIn beállítja ezt a cookie-t. |